سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

مسئله آب در کنار امنیت غذایی در کشور اهمیت دارد | از هر ۹ نفر یک نفر در جهان گرسنه است

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۵
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
مسئله آب در کنار امنیت غذایی در کشور اهمیت دارد | از هر ۹ نفر یک نفر در جهان گرسنه است
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: تأکید فائو در روز جهانی امنیت غذایی به مسئله آب نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در آینده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمدعلی رضوی امروز (دوشنبه ۲۴مهر) در همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی غذا در ۱۶اکتبر(۲۴مهرماه) در سال۱۹۷۲ توسط فائو نامگذاری شد. این روز تاکنون در بیش از ۱۵۰کشور جهان با هدف ریشه‌کن کردن گرسنگی برگزار می‌شود و در حقیقت دولت‌ها باید هرساله به مسئله امنیت غذا توجه کنند.

به گفته وی در دو دهه اخیر مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در چارچوب اهداف خود این همایش را برگزار کرده تا بتواند چالش‌ها و راهکار‌های مسئله امنیت غذایی را رصد کند. هر سال فائو موضوعی را انتخاب می‌کند، امسال موضوع آب را انتخاب کرده و اهمیت اینکه آب غذاست را نشان دهد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که آب، این منبع ارزشمند تنها۲/۵درصدش در جهان قابل استفاده بوده و کیفیت آن نیز در حال تغییر است و نیاز بیشتری به بررسی دارد. فائو با این شعار در پی هوشیارکردن دولت‌هاست که مسئله آب را در کنار امنیت غذایی بسیار جدی بگیرند.

کشور‌هایی که تنش آبی دارند در حال افزایش هستند

رضوی اضافه کرد: متأسفانه کشور‌هایی که تنش آبی دارند در حال افزایش هستند و بسیاری از روستا‌ها به دلیل نبود آب حذف شدند. اگر این موضوع امروز مدیریت نشود در کشور ما و جهان تبدیل به بحران می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در قرآن توجه زیادی به آب شده به نحوی که به‌عنوان منبع قدر و منزلت‌دار به آن اشاره شده است. اگر امروز بخواهیم در روز جهانی غذا به این موضوع بپردازیم باید به مسئله آب که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی دارد نیز توجه شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در حوزه امنیت غذایی که یکی از ارکان اصلی دولت است چشم‌انداز خوبی در این برنامه ندیدیم. امیدواریم در برنامه توسعه هفتم به این مسئله بیشتر پرداخت شود.

رضوانی با تأکید بر اینکه انسان‌ها خودخواه‌ترین موجودات هستند، بیان کرد: در دو قرن گذشته منابع طبیعی را از بین بردیم و علیرغم اینکه تولید غذایی در جهان داریم، اما حدود یک میلیارد انسان در جهان از گرسنگی و ۲میلیارد نفر از چاقی به دلیل رژیم نادرست رنج می‌برند. یکی از مشکلات عمده‌ای که در جهان وجود دارد گرسنگی است که باعث سوءتغذیه و رشد غیرطبیعی است.

 غذای سالم تولید نمی‌کنیم

وی جایگاه ایران را در حوزه رژیم غذایی سالم نامطلوب برشمرد و بیان کرد: غذایی که تولید می‌شود آلاینده‌های زیست محیطی بسیاری دارد. در حال حاضر غذای سالم تولید نمی‌کنیم و این وظیفه سنگینی را در زنجیزه تولید غذا ایجاد می‌کند.

از هر ۹نفر یک نفر در جهان گرسنه است

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: از هر ۹نفر یک نفر در جهان‌گرسنه‌است. در ایران نیز همین آمار وجود دارد. ۶۰درصد بانوان و ۷۰درصد در روستا‌ها در آمار گرسنگی سهم دارند. مرگ و میر براثر گرسنگی از مالاریا و سل بیشتر است.

مرگ ۴۵درصد نوزادان به علت سوءتغذیه

رضوانی از مرگ ۴۵درصد نوزادان به علت سوءتغذیه خبر داد و گفت: علاوه‌بر این موضوع با مشکل چاقی و اضافه وزن نیز مواجه هستیم که این امر ناشی از رژیم‌های غذایی نادرست است، به همین دلیل در این رویداد به سبدغذایی مطلوب در اقتصاد خانواده پرداختیم.

وی افزود: تأکید فائو در روز جهانی امنیت غذایی به مسئله آب نشان دهنده اهمیت این موضوع در آینده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->